پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ، احیای گروههای جهادی، خیران و واقفان برای مدرسهداری را دستاورد مهم وزارت آموزش و پرورش در دولت مردمی برشمرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پانا ، احمد محمودزاده گفت: یکی از مصادیق مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش ، ورود خود مردم، خیران ، واقفان و گروههای جهادی به مبحث مدرسهداری است که این رویکرد، هم در فهرست برنامههای دولت قرار دارد و در سند تحول دولت مردمی به آن اشاره شده و هم اینکه در برنامههای وزیر آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است تا در حد ممکن، نقش مردم را پررنگ سازیم.
وی افزود: واقعیت این است که مردم ما در پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش برجستهای داشتند و در برخی مناسبتهای فرهنگی و مذهبی از جمله عزاداری برای ائمه اطهار (ع) بهویژه اباعبدالله الحسین (ع) همیشه نقش موثر ، پررنگ و فعال داشته و دارند به همین سبب در زمینه آموزش و پرورش نیز به این نتیجه رسیدیم که در کنار برنامهریزیهای دولت برای دسترسی به آموزش رایگان و ارتقای نرمافزاری و سختافزاری آموزش و پرورش باید از نقش مردم بهره بگیریم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: به همین سبب در مجموعه آموزش و پرورش و در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بر آن شدیم که به این رویکرد دولت و نگاه مقام عالی وزارت، توجه عملیاتی و جدی داشته باشیم؛ بنابراین مصوبهای را در شورای نظارت و سیاستگذاری مدارس غیردولتی گذراندیم که بتوانیم در مواردی که خیران، واقفان و گروههای جهادی تمایل به حضور و مشارکت دارند ، بخشی از مسائل آموزش و پرورش را بهصورت مشارکتی مدیریت کنیم.
محمودزاده با اشاره به آمادگی گروههای مردمی برای مشارکت با آموزش و پرورش افزود: خوشبختانه گروههای جهادی در اقصی نقاط کشور پای کار هستند که ظرفیتهای خوبی دارند اما متاسفانه در گذشته ، آنها را به مجموعه آموزش و پرورش راه نمیدادند و نقش ویژهای در این سالها نداشتند.
همچنین برخی خیران علاقهمند هستند که در کنار مدرسهسازی وارد فعالیتهای مدرسهداری شوند که با این مصوبه ، راه برای آنها باز شد.
وی گفت: در همین زمینه ، اولین مدرسه ، چندی قبل در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی افتتاح شد که فضا و تجهیزات آن از همه استانداردهای لازم برخوردار است البته باید کمک کنیم که این استانداردها و سختافزارها ، از نرمافزارهای خوبی هم بهرهمند باشند به این معنا که فرآیندهای تعلیم و تربیت ، رویکردهای فرهنگی و تربیتی و اجراییسازی سند تحول بنیادین در آنها دیده شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این شروع خوبی خواهد بود برای دانشآموزانی که بهویژه در حاشیه شهرها و مناطق کمبرخوردار ، علاقهمند به تحصیل در این نوع مدارس هستند.
محمودزاده افزود: این رویکردها باعث کاهش آمار بازماندگان از تحصیل در نقاط مختلف شهری و روستایی خواهد شد. ضمن اینکه کیفیتبخشی آموزشی و تربیتی در این نوع مدارس با مشارکت آموزش و پرورش انجام میشود.